Kost og Måltider

Eleverne spiser i mindre enheder, for at skabe trygge faste rammer og i en hjemlig atmosfære.

Kvie Sø Efterskoles kostpolitik.

I vores storkøkken bestræber vi os på at tilbyde elever og ansatte en spændende, sund, lækker og varieret kost, der ser indbydende ud, som tager udgangspunkt i brug af sæsonens sortiment. Maden er lavet med kærlighed og så vidt fra bunden. Kosten skal dække den enkelte elevs næringsbehov og aktivitetsniveau.

Vi er klar over hvor vigtig en del for indlæringen og en god hverdag, madoplevelserne er, og bestræber os på at måltiderne skal være et trygt og hyggeligt samlingspunkt sammen med kammeraterne og personale.

IMG_2282.JPG

Vi bestræber os på at integrere vores elever i produktionen – dels ved at have vores undervisningslinie, ” fra jord til bord”, men også ved, en gang i måneden, at have ”ude-køkken/bålmad”. Herudover har eleverne mulighed for at komme i ”praktik” i vores storkøkken. Der vil her tages højde for den enkelte elevs niveau – men vi vægter højt, at hver især skal føle, at de er en praktisk del af kostfremstillingen.

Vi ønsker at give eleverne spændende madoplevelser. Vores mål er, at de bliver nysgerrige og åbne overfor den kulinariske verden. Dette gør vi blandt andet ved at skabe en balance mellem traditionelle danske retter og udenlandske kulturer. Vi spiser vegetarisk en gang hver 14. dag og spiser ligeledes fisk mindst en gang hver 14. dag. Herudover fejrer vi højtiderne og de traditioner, som følger. Eleverne har mulighed for at komme med input til menuen i det omfang, det kan lade sig gøre, og er foreneligt med sund og varieret kost.

Søde sager, så som kage og slik, er nedprioriteret i hverdagen til fordel for sund kost. Men samtidig er det vigtigt for os, at eleverne føler sig hjemme. Så hvis eleverne f.eks. ønsker sig at blive fejret med kage på deres fødselsdag, så gør vi hvad vi kan, for at opfylde det.

Vi tilbyder 5 måltider dagligt.

Morgenmad:
Stor buffet med friskbagt brød/boller, rugbrød, forskellige  morgenmadsprodukter, fedtfattige mælkeprodukter, ost, pålæg, marmelade, frugt og grønt.

Formiddagsfrugt/grønt:
Her tilbydes forskellig slags frugt og grønt.

Frokost:
Der serveres varmt hovedmåltid med tilhørende grønt.

Eftermiddagsservering:
Her tilbydes forskellig slags frugt og grønt.

Aftenbuffet:
Buffet med kolde anretninger, rugbrød, fisk, æg, pålæg, salat, diverse frugt og grønt.

Aftenkaffe:
Serveres efter behov.

Der serveres vand ved alle måltider.
Vi vil i et vist omfang tage hensyn til specielle diæter.