Lykkeliga Håndbold, Sport og Bevægelse

Vi kan som den eneste efterskole i Danmark tilbyde vores elever en plads på vores LykkeLiga-linje. Denne mulighed er opstået som resultat af et samarbejde mellem Kvie Sø Efterskole og LykkeLiga.

 

Du skal vælge håndboldlinjen, hvis du er glad for bevægelse og hvis du har lyst til at udvikle dine kropslige, sociale og personlige kompetencer i et positivt læringsmiljø med bolden som centrum. Der er intet krav om, at du tidligere har spillet håndbold, du skal blot have lyst til boldspil og bevægelse. Du skal gennem håndbold opleve glæden ved at være en del af et hold.

Vi arbejder for at opnå:

  • Bevægelse

    • At få en større kropsbevidsthed

    • At opleve glæden ved at bevæge sig

    • At opnå kompetencer inden for LykkeLiga Håndbold

  • At indgå i et fællesskab

    • At være en del af noget større

    • At løfte i flok

    • At få forståelse for hinandens forskelligheder

  • At kunne samarbejde

    • At kunne følge en kendt struktur

    • At mestre turtagning

På håndboldlinjen arbejder vi også med fagene dansk, matematik, medborgerskab og engelsk. Disse fag vil foregå dels som almindelig klasseundervisning og dels som fysisk aktiv undervisning. Det kan være, at vi hopper en tabel, siger rim og remser, mens vi kaster bolde, løber et engelsk memory, laver en matematikstafet eller lign.

Undervisningen vil tage udgangspunkt i dit udviklingspotentiale.

På LykkeLiga-linjen prioriterer vi også:

  • At besøge og træne sammen med omkringliggende klubber – for at skabe træningsfællesskaber

  • At deltage i LykkeLiga Cup i Herning

  • At arrangere opvisningskamp i Skovlund-Ansager Hallen

  • At se enkelte Liga-kampe

  • At medarbejderne deltager i relevante kurser

Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem fælles aktiviteter og aktiviteter i mindre grupper både indenfor og udendørs. Vi bruger naturen i undervisningen. Vi vægter, at den enkelte elev bruger bevægelse og leg som en del af elevens alsidige udvikling.

Undervisningen bygger på relevante emner, der tager udgangspunkt i elevernes faglige niveau.

Undervisningen vil foregå som hold-, klasse- og individuel undervisning. Den bærende ramme i undervisningen er en genkendelig struktur – som er visualiseret for eleverne.